Na ponad 10-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S19 Rzeszów Południe-Babica, powstaje trzynaście obiektów inżynierskich, w tym sześć estakad. Na jednej z nich, zlokalizowanej w miejscowości Racławówka, zakończone zostało układanie warstwy wiążącej.
W ramach inwestycji wybudowany zostanie nowy, ponad 10-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej o przekroju dwujezdniowym, po dwa pasy ruchu w obu kierunkach. Powstanie też węzeł Babica (węzeł typu trąbka) zlokalizowany w pobliżu skrzyżowania DK19 z DW988.
Zakres prac obejmuje także budowę obiektów inżynierskich, w tym tunelu o długości ponad 2 km, sześciu estakad, dwóch wiaduktów nad S19, bezkolizyjnego przejazdu nad linią kolejową w ciągu istniejącej DK19, trzech przejść dla zwierząt i jednego przejazdu pod S19. W ramach umowy wybudowane zostanie również pierwsze w województwie podkarpackim Centrum Zarządzania Tunelem.
Inwestycja obejmuje także budowę dwóch Miejsc Obsługi Podróżnych: MOP Lutoryż (kierunek Rzeszów i Barwinek) oraz dwa lądowiska dla śmigłowców Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (na MOP Lutoryż w kierunku Rzeszowa i przy Centrum Zarządzania Tunelem).
Estakada ES-1
Na budowie odcinka S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy największym wyzwaniem inżynieryjnym jest realizacja tunelu. Ciekawe są także inne obiekty powstające w ramach tej inwestycji. Przykładem jest estakada ES-1 w miejscowości Racławówka. Obiekt ten przeprowadza drogę ekspresową S19 nad drogą powiatową relacji Zwięczyca-Niechobrz-Czudec, drogą powiatową relacji Niechobrz - Boguchwała, korytarzem przejścia dla małych zwierząt oraz potokiem Lubcza.
- Na estakadzie ES-1 w Racławówce zakończyliśmy już wykonywanie warstwy wiążącej z asfaltu lanego na obu jezdniach. Powierzchnia ułożonej masy równa się wielkości 30 kortów tenisowych.
Długość obiektu to 413 metrów. Wysokość podpór pośrednich waha się od 6 do 13 metrów. Obiekt składa się z ośmiu przęseł i dziewięciu podpór. Ustrój nośny zaprojektowany jako skrzynkowy z betonu sprężonego jest rozdzielony dla każdej z jezdni - informuje GDDKiA.
Estakada realizowana jest w technologii nasuwania podłużnego przy użyciu tzw. awanbeków (dziobów montażowych). Metodę tę stosuje się w szczególności do budowy ciągłych obiektów wieloprzęsłowych sprężonych.
Technologia ta umożliwi prefabrykację poszczególnych segmentów skrzynek na wytwórni prefabrykacji usytuowanej za podporą skrajną, a po ich doprężeniu kablami sprężającymi centrycznymi do poprzednio wykonanych segmentów, sukcesywne wysuwanie ich aż do położenia docelowego.
Odcinek S19 od węzła Rzeszów Południe do Babicy realizowany jest w systemie projektuj i buduj. Wykonawcą prac jest konsorcjum firm Mostostal Warszawa i Acciona Construcción. Wartość kontraktu to ok. 2 mld 230 mln zł.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.